att göra med lembas - fin kultur vs mainstream kultur - bag


Godväll mina kära lembasbagare. Innan jag kryper ner och ser ett till avsnitt av ''Graven'' så vill jag säga godnatt. Imorgon börjar jag 10.40 med endast en lektion så imorgon kommer bli en trevlig utvilad bag. Men innan jag loggar ut så skulle jag vilja tipsa om två saker jag gjort på senaste tiden i Stockholm som utmärkt sig lite.
Höstsonaten
En pjäs av Ingmar Bergman som spelar för första gången på Dramatens stora scen. I huvudrollerna har vi Marie Göranzon och Maria Bonnevie. Storyn är om en mamma, Charlotte och hennes dotter, Eva. Dottern får besök av sin mamma som är en världskänd konsertpianist och käsnlor rivs upp från det förflutna i en dramaturgi med tre faser. Filmen blev oscars nominerad 1978. Pjäsen var det bästa jag någonsin sett. Bortsett från att jag tycker att Marie är den finaste vi har i Sverige så var pjäsen makalös. Scenerierna var levande och vackra och det var en stor öppen scen utan väggar där skådespelarna bytte om vid scenkanten.
Kära lembassaftare, gå och se.

Snabba Cash
Ja, filmen som inte riktigt behöver någon längre presentation. Jag var med min käre filleprille och några vänner och såg den här om natten med en biosalong fylld av ex kriminella. Jag har inte läst boken men jag tyckte filmen var otroligt bra. Joel Kinnaman är sedan tidigare en favorit men utöver hans prestationer var alla utmärkta. Varenda liten roll var perfekt castad! Perfekt. Riktigt stark och bra film med snygga bilder och bra regi. Spännande men med inslag av humor. Men jag vet, alla hade redan tänkt gå och se den, så onödigt inlägg.

Godnatt mina vänner. Stay tuned. Mitt namn är Hjalmar Ekström och du är inne på BagOfLembas. Ps. Brödet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0