Dracula och Bröderna Lejonhjärta

Igår var jag och såg Dracula på Maximteatern. Iförrgår var jag och såg Brödernalejonhjärta på Stadsteaterns stora scen. Ja, man brukar ju säga att man ska ta de dåliga nyheterna först så jag börjar utan tvekan med bröderna lejonhjärta.
 


På bilden ser vi en rappande björk till vänster och
förrädaren jossis oranga huvud i mitten.
Huset i bakgrunden tillhör körsbärsdalen.



Bröderna Lejonhjärta
Bröderna lejonhjärta var en nytolkning av Astrid Lindgrens magiska berättelse, i regi Daniel Lind Lagerlöf. Det gör ont att säga att jag gick därifrån besviken, jag hade sett fram emot en nytolkning av min barndoms favorit. När man i nangijala möts av trollkarlen från oz/ tim burton / skolföreställning i nian - känsla så blir man lite fundersam. När en björk sedan kommer in på scen och börjar rappa och brevduvorna bytits ut till helikoptrar så har jag tröttnat. Jag tror att regisören tolkats Astrid Lindgrens berättelse som skorpans dröm innan han dör av sin sjukdom och därför velat skruva upp denna drömvärld lite. Men manuset med de tomma skämten och den färglada rekvisitan gick inte hem hos mig. Men kanske var det bara en barn föreställning helt enkelt. Dock har jag sett ett flertal sådana som jag älskat. När jag gick därifrån kände jag bara en grej. Ge fan i min barndomsbild.



Dracula
En föreställning av Viktor Rydbergs Gymnasiums tredje ringare. Otroligt bra! Jätte fina skådespelare med sång styrkor. Musik som skrivits av en tredjeringare och en lärare lyfter också musikalen. Och inte nog med det, musiken spelas också av ett otroligt tajt band också bestående av treor. Om man tvunget ska nämna någon nackdel så kändes det ibland lite långdraget. Föreställningen fortsätter till och med den 24, spring och se och ta med dig lembas picknik då den är 3.15 lång.

BagPuss från Jalleballe


Kommentarer
Postat av: ronja

lejonhjärta var ju FETT bra

2010-01-25 @ 21:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0